Zęby zatrzymane — ekstrakcje

3 sierpnia 2019 - Chirurgia stomatologiczna

Na pewno, choć części z was zdarzyło się tak, że wasz ząb, który nie wyrósł do końca, bądź też nie zrobił tego wcale, był źródłem ogromnego bólu. Możemy prawdopodobnie potwierdzić to, że chodzi tu o ząb zatrzymany! Dziś omówimy, czym tak naprawdę jest ząb zatrzymany i jakie są jego przyczyny powstawania, jakie objawy daje ząb zatrzymany i co ważniejsze — jak wygląda usunięcie zęba zatrzymanego!

Czym jest ząb zatrzymany?

Na samym początku warto zastanowić się na tym, czym tak naprawdę jest ząb zatrzymany, gdyż wbrew pozorom — nie jest to tak duża anomalia stomatologiczna, jak mogłoby się wydawać. Jak już wspomnieliśmy, ząb zatrzymany to ząb, który nie wyrżnął się na powierzchnię dziąsła, bądź też zrobił to zaledwie w części. Najczęstszy ząb zatrzymany to bez niespodzianki — ząb ósmy, czyli trzeci ząb trzonowy. Oczywiście możliwe jest to, że zatrzymają się zęby takie jak kły czy przedtrzonowce, jednak jest to znacznie rzadsza sytuacja.

Powody powstania sytuacji, w której mamy do czynienia z tym że w naszej jamie ustnej powstanie ząb zatrzymany, są różne. Do najpopularniejszych z nich należą podłoża genetyczne (możliwe jest urodzenie się bez wyrżniętego zęba), zbyt późna utrata zębów mlecznych czy też ich zbyt ciasne ustawienie. W takiej sytuacji ząb nie może poprawnie wyrżnąć się w łuku zębowych, przez co możliwe jest dojście do wielu nieprzyjemnych konsekwencji zdrowotnych!

Objawy zęba zatrzymanego

Co jednak może dać objawy powstania zęba zatrzymanego? Dość oczywistym znakiem jest brak zęba w danym miejscu, mogącym budzić podejrzenia pacjenta. To jednak nie wszystko, gdyż ząb zatrzymany może być objawiony poprzez między innymi poprzez wyraźnie widoczne stany zapalne, niewłaściwy zgryz czy także powtarzający się ból, wynikający z nacisku na nerw, którego winowajcą jest ząb zatrzymany. Istnieje jednak szereg innych czynników mogących być objawem tej dolegliwości. Mowa tutaj o paradontozie zębów sąsiednich, ale też pękanie ich korzeni czy nawet tak trywialna rzecz, jak ból przy szerszym otwieraniu ust!

Usunięcie zęba zatrzymanego

Każdy ząb zatrzymany powinien być usunięty. Jak więc przebiega usunięcie zęba zatrzymanego? Rozpoczyna się on od rozcięcia dziąsła, aby możliwe było dostanie się do zęba osadzonego w kości. Odsłonięcie zęba zatrzymanego to zaledwie początek, gdyż po użyciu specjalnego wiertła niezbędne jest dłutowanie. Dłutowanie to nic innego jak faktyczne usunięcie zęba przy pomocy specjalnych dźwigni. Dzięki wykonywaniu tego zabiegu w ten sposób cała procedura jest znacznie skuteczniejsza i co za tym idzie – przyjemniejsza dla pacjenta. Powstała rana po usunięciu problemu, jakim był ząb zatrzymana musi być zaszyta, co umożliwia zabezpieczenie zębodołu przed infekcjami będącymi wynikiem obecności bakterii. Po tak inwazyjnym zabiegu konieczne jest także to, aby przyjmować leki przeciwbólowe, które umożliwia zniesienie bólu „pozabiegowego”. Sami widzicie, że ząb zatrzymany to wcale nie taka katastrofa, jak mogłoby się wydawać! Współczesna chirurgia stomatologia jest pełna takich ciekawych rozwiązań!