Mimo że pozornie mają nieść ze sobą mądrość, to najczęściej wraz z ich wzrostem mamy do czynienia z bólem i dyskomfortem. Ósemki, znane jako właśnie zęby mądrości to ostatnie zęby trzonowe zwykle pojawiają się pomiędzy 17 a 25 rokiem życia. Słowo zwykle jest tu niezwykle ważne, gdyż zdarza się i tak, że takie zęby pojawiają się nawet po 40 roku życia! Czy usunięcie ósemki boli? Czy usunięcie ósemek jest obowiązkowe? Czym są ósemki zatrzymane? Kiedy warto usunąć ósemki?

Ósemki zatrzymane

To niecodzienna sytuacja, jednak zdarza się, że ósemki nawet nie wyrżną się na powierzchnię dziąsła. Taki ząb możemy zaliczyć do zębów zatrzymanych. Oczywiście, aby sprawdzić, czy doszło do takiej sytuacji, niezbędne jest potwierdzenie jej przez zdjęcie rentgenowskie. Jej usunięcie jest niezwykle ważne, gdyż często przez fakt niewydostania się na powierzchnię może napierać na resztę łuku zębowego. Efekty takiego stłoczenia przez ósemki mogą być niezwykle poważne — tak ustawiony ząb może doprowadzić nie tylko do bólu, ale też do przesunięcia innych zębów! Jeżeli jest ona skierowana koroną w kierunku siódemki, to może nie tylko wpływać na ten ząb, ale także powodować inne powikłania. W takim wypadkach niezbędne jest dokonanie ekstrakcji ósemki, aby zredukować szansę wystąpienia problemów. Pamiętajmy o tym, że ostateczna decyzja o podjęciu takiego kroku, jakim jest ekstrakcja ósemki należy zawsze do stomatologa. Usunięcie ósemek to nie żart!

Kiedy zgłosić się na usunięcie

Nie istnieje jeden, konkretny moment, w którym warto usunąć ósemki. Tak naprawdę zależy to od każdego indywidualnego przypadku i stanu tych zębów. Jeżeli ósemki są w całości na powierzchni, lecz na przykład zostały one napoczęte przez próchnicę, to zdecydowanie warto zastanowić się nad ich ekstrakcją. Nie inaczej w momencie, kiedy ósemki rosną krzywo i co gorsza — napierają w ten sposób na inne zęby. Długotrwałe utrzymanie takiego stanu może mieć druzgocące rezultaty! Stłoczony przez ósemki łuk zębowy to nie tylko droga do krzywego uzębienia, ale też do innych konsekwencji. Częste stany zapalne czy inne tego typu powikłania mają jedyny możliwy koniec — ekstrakcja zęba. Po samym zabiegu stomatolog udzieli rad na temat tego, jak utrzymać odpowiedniego stanu higieny. Dyskomfort wynikający z jego wykonania powinien ustąpić po upływie kilku dni, a gdy będzie się przedłużał — należy bezzwłocznie skontaktować się z gabinetem stomatologicznym.

Czy zabieg boli?

Wokół zabiegu, jakim jest usunięcie ósemki narosło sporo mitów dotyczących tego, jak faktycznie wygląda czas, który spędzimy w fotelu zabiegowym. Największym z nich jest potencjalny ból, na który należy przygotować się zawczasu. Zapewniamy was o jednym — to wszystko kłamstwo, gdyż współczesna ekstrakcja, czy też usunięcie ósemki, nawet tej zatrzymanej jest całkowicie bezbolesne. Jest to możliwe dzięki znieczuleniu miejscowym, które sprawia, że wcale nie poczujemy dolegliwości bólowych. Nie oznacza to jednak tego, że pacjent nie poczuje dotyku narzędzi czy ucisku wynikającego z wykonywanych czynności. Właśnie dlatego, możemy śmiało powiedzieć — ten zabieg nie boli i dla niektórych ekstrakcja może być całkiem przyjemna!