Decyzja o podjęciu leczenia implantologicznego z reguły wiąże się z obawami, strachem przed bólem. Warto jest być świadomym tego, jakie powikłania mogą pojawić się po tym, kiedy wszczepimy implanty, i na które z nich trzeba natychmiastowo reagować.

Jakie objawy po zabiegu powinny wzbudzać niepokój?

Zabieg implantacji wiąże się z ingerencją w organizm ludzki. Nawet odpowiednio wykonany zabieg wiąże się z dolegliwościami, które są wspólne dla większości pacjentów. Istnieją jednak powikłania, które stanowią swego rodzaju anomalie, na które musimy zareagować tak szybko, jak to możliwe.

Ból, który nie mija mimo zastosowanych leków, powinien być powodem do reagowania. Zdarza się, że występuje on równolegle z gorączką, która nie powinna mieć miejsca.

Wysięk ropny i obrzęk wokół operowanego miejsca to kolejne powody, z którymi należy pilnie udać się do stomatologa wszczepiającego implanty. Inne powikłania, które są niepożądane, jednak mogą wystąpić, to: krwawienie z nosa, powiększone węzły chłonne, trudności w przełykaniu, ból gardła, uczucie drętwienia w okolicach implantu. Jeśli po zabiegu implantacji zaobserwowałeś u siebie jedno lub kilka z powyższych objawów, powinieneś koniecznie skontaktować się z lekarzem.

Czysto techniczny problem – zdarza się również, że śruba gojąca poluzuje się lub odkręci. W tym przypadku wystarczy skontaktować się ze stomatologiem, który ją dokręci lub założy nową.

Jakie dolegliwości są normalne po zabiegu?

Lista dolegliwości, które generują dyskomfort, ale są normalne po zabiegu implantacji, jest krótka. Opuchlizna tkanek – często w okolicy policzka – to częsty objaw, który nie powinien martwić. Zasinienie wokół implantu występuje u wielu pacjentów, co też nie stanowi podstaw do niepokoju. Ból pooperacyjny również jest całkowicie normalny – wynika on z tego, że znieczulenie straciło swoją moc.

Ból można neutralizować przy użyciu środków wykazujących działania przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Przyczyny powikłań

Powstawanie powikłań pooperacyjnych wynika w dużej mierze ze złych nawyków pacjenta. Palenie papierosów stanowi jeden z najczęstszych powodów, który opóźnia gojenie rany.

Ryzyko powstania powikłań po zabiegu mogą wynikać z nieprawidłowego wykonania zabiegu. Z tego powodu szczególnie ważne jest, aby zabieg implantacji wykonać w renomowanej klinice, posiadającej ekspertów z zakresu implantologii.

Jak temu zaradzić?

Najważniejsze jest stosowanie się do zaleceń lekarza, który wszczepiał implanty. Warto wiedzieć, po jakim czasie od zabiegu będziemy mogli spożyć pierwszy posiłek, napić się. Ważne są też informacje na temat higieny jamy ustnej po wszczepieniu implantu. W okresie gojenia powinniśmy być bardziej ostrożni – konieczne jest dbanie o obszar wokół implantu, natomiast w tym celu warto jest wyposażyć się m.in. w irygator oraz miękką szczoteczkę do zębów.

Na czas gojenia warto jest również zrezygnować z palenia papierosów, które powoduje skurczenie naczyń krwionośnych. Ostateczną „decyzję” o tym, czy implanty przyjmą się, czy też nie, podejmie nasz organizm, wszak implanty są ciałami obcymi.