Na czym polega zatrucie zęba?

27 maja 2019 - Endodoncja - Leczenie kanałowe
Na czym polega zatrucie zęba?

Leczenie kanałowe stanowi obecnie jedną z najskuteczniejszych form leczenia zęba w momencie, gdy istnieją wskazania do jego ekstrakcji. Ten rodzaj leczenie odbywa się w momencie, gdy pacjent boryka się z chorobami miazgi.

Część z tych chorób podlega leczeniu, wówczas usuwanie miazgi za pomocą leczenia kanałowego nie jest konieczne. Może jednak zdarzyć się tak, że dojdzie, przykładowo, do nieodwracalnego zapalenia miazgi – wówczas konieczne jest przeprowadzenie zabiegu, który sprawi, że miazga zostanie usunięta z kanałów zębowych.

Dowiedz się, czym jest dewitalizacja, czyli zatrucie zęba, i jakie zastosowanie zatrucie zęba ma w leczeniu endodontycznym.

Czym jest dewitaliacja, czyli zatrucie zęba?

Zatrucie zęba jest zabiegiem, które docelowo prowadzi do uśmiercenia miazgi zęba. Jest to zabieg niezbędny, który umożliwia dalsze poprowadzenie leczenia kanałowego. Dewitalizacja wymaga stworzenia dostępu do jamy zęba – wówczas konieczne jest wykonanie trepanacji korony.

Substancją, która umożliwia zatrucie zęba, jest paraformaldehyd. Pasta, która uśmierca miazgę zęba, może spowodować również uszkodzenie nerwów, dlatego niezwykle ważne jest, aby stomatolog wykazał się ogromną precyzją podczas wykonywania tego zabiegu.

Dewitalizacja jest niezbędnym procesem przed leczeniem kanałowym, gdyż usuwanie żywej miazg mogłoby się wiązać z jeszcze większym bólem.

Czy ząb po zatruciu boli?

Zatrucie zęba może spowodować bardzo duży ból, spowodowany podrażnieniem tkanki przez pastę. Proces uśmiercania miazgi zęba trwa kilka dni, z tego powodu ból trwa zdecydowanie dłużej, niż tylko w trakcie czy chwilę po zabiegu. Pacjenci skarżą się, że nawet środki przeciwbólowe nie stanowią rozwiązania – nie są w stanie ograniczyć bólu do pożądanego poziomu.

Powikłania po zatruciu zęba

Do zabiegu dewitalizacji używa się pasty zawierającej paraformaldehyd. Jest to substancja, która może spowodować niekorzystne skutki uboczne, stanowiące zagrożenie dla zdrowia pacjenta. Substancja ta jest w stanie dotrzeć do tkanek mózgu, płuc, wątroby i nie tylko. Mimo to, pasta dewitalizacyjna zawierająca paraformaldehyd jest stale stosowana, gdyż odpowiednia ostrożność stomatologa i zadbanie o to, by odpowiednia ilość pasty trafiła tylko w niezbędne miejsca gwarantuje, że proces zatrucia zęba odbędzie się bez konsekwencji zdrowotnych dla pacjenta.

Warto jednak pamiętać, że proces zatruwania zęba jest bolesny – pacjent przez kilka dni może odczuwać duży ból.