Leczenie kanałowe, zwane też endodontycznym, od wielu lat budzi wielkie emocje wśród pacjentów gabinetów oraz klinik stomatologicznych. Przez tak długi okres narosło wiele mitów, dotyczących nie tylko samego zabiegu, ale też wszystkich towarzyszących mu okoliczności. Samo leczenie kanałowe zęba jest konieczne w przypadku wystąpienia obecności próchnicy. Obecność bólu może zmienić życie w koszmar nawet najtwardszego z pacjentów, a ku zlikwidowaniu tego dyskomfortu, kluczowe jest poddanie się zabiegu endodotycznemu. Jakie są wskazania ku jego wykonaniu? Jak przebiega taki zabieg? Czy jest on bolesny? Odpowiemy na te pytania w poniższym artykule.

Leczenie kanałowe – wskazania

Wskazania do wykonania zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe, wynikają głównie z obecności próchnicy. Jej rozwój jest czasami trudny do zauważenia — wpierw atakuje powierzchnię zęba, aż do momentu, gdy przedostanie się do jego miazgi. Od tego momentu już nietrudno o dalsze wystąpienie stanu zapalnego, powodującego paraliżujący ząb. Brak podjęcia jakiejkolwiek akcji może powodować dalszy rozwój zakażenia, które może wpłynąć na stan nie tylko samej miazgi, ale też wierzchołka zęba! Jeżeli poczujecie ostry ból zęba, nie zwlekajcie, gdyż leczenie kanałowe może stać się waszym ratunkiem!

Leczenie kanałowe – przebieg

Warto też wiedzieć jak zwykle wygląda leczenie kanałowe. Zanim dokona się jakichkolwiek czynności, ząb musi być prześwietlony przy pomocy promieni RTG, celem ustalenia stopnia uszkodzeń. Jeżeli chodzi o sam zabieg, celem maksymalnego komfortu korzysta się nie tylko ze znieczulenia miejscowego, jak i mikroskopu, który umożliwia dokładne opracowanie kanału zęba. Dzięki samemu mikroskopowi, leczenie kanałowe jest także niezwykle skuteczne, gdyż pozwala na dokładne wyczyszczenie, osuszenie kanału i dalsze wypełnienie go płynną gutaperką jest niezwykle skuteczne. Dzięki temu, ryzyko powstania ponownej infekcji maleje niemalże do zera!

Czy leczenie kanałowe boli?

Wokół samego leczenia kanałowego, przez lata narosło pełno mitów, a najpopularniejszym jest ten, mówiący o bólu mu towarzyszącemu. Na całe szczęście, nie jest on prawdziwy a dzisiejsze rozwiązania z jego zakresu, takie jak skuteczne znieczulenie miejscowe. Dzięki niemu odczuwanie dolegliwości bólowych jest wręcz niemożliwe. Nie oznacza to jednak tego, że decydując się na leczenie kanałowe, nie poczujecie całkowicie nic! Znieczulenie miejscowe nie „wyłącza” naszego czucia, stąd też jedyne, co odczujecie to dotyk narzędzi, czy też drobny ucisk. To jednak lepsze niż mocny ból?

Leczenie kanałowe – cena

Jak wygląda leczenie kanałowe pod względem ceny? Otóż zależy ona od wielu czynników, takich jak dla przykładu od miasta, w którym chcemy się leczyć czy też od doświadczenia lekarza i technologii, z jakiej on korzysta. Jednakże przede wszystkim, tym, co liczy się najbardziej, jest ilość leczonych kanałów. Nie każdy ząb zbudowany jest inaczej, stąd też zęby takie jak jedynki czy dwójki będą znacznie tańsze do leczenia, niż np przedtrzonowce górne czy trzonowce górne i dolne. Większe wydatki należy wziąć pod uwagę, gdy w grę wchodzi ponowne leczenie kanałowe zęba.