27 maja 2019 - Chirurgia stomatologiczna
Czym jest ząb zatrzymany?

Ząb zatrzymany to stosunkowo rzadko pojawiający się problem, jednak zaufajcie nam — potrafi on napsuć krwi nawet najtwardszym z nnaszych pacjentów. Ból i dyskomfort, jaki on budzi bywa nieraz paraliżujący i tak naprawdę utrudnia on normalne życie! Dziś omówimy nie tylko to, czym jest ząb zatrzymany, ale też jakie objawy daje taki przypadek medyczny, ale też jak wygląda jego ekstrakcja. Sprawdźmy więc, jak wygląda rozwiązanie problemu, jakim jest ząb zatrzymany.

Czym jest ząb zatrzymany?

Ząb zatrzymany to nic innego jak ząb, który nie wyrżnął się na powierzchnię dziąsła, bądź też nie zrobił tego w całości. Wśród czynników powodujących taki stan można wyróżnić sytuacje takie jak uwarunkowania genetyczne, nieprawidłowe ustawienie zębów, braków miejsca w łuku zębowym czy też nawet tak pozornie tak nieliczące się kwestie, jak chociażby zbyt wczesna utrata zębów mlecznych. Ząb zatrzymany, jaki najczęściej jest przedmiotem takiej sytuacji to przede wszystkim zęby mądrości, ale zdarzają się też sytuacje, w której zębami zatrzymanymi są kły, przedtrzonowce, a także w skrajnych sytuacjach jedynki i dwójki. Ekstrakcja zalecana jest w głównie w przypadku zębów mądrości, czyli trzecich zębów trzonowych. Resztę decyzji warto zostawić chirurgowi stomatologicznemu!

Jakie są objawy zęba zatrzymanego?

Ząb zatrzymany ma to do siebie, że daje o sobie znać w bardzo bolesny sposób. Ciekawe jest to, że objawy często są trudne do wyłapania. W wielu przypadkach najłatwiejszym do zauważenia symptomem jest brak zęba w danym miejscu, jednak to nie wszystko. Do innych, równie znanych objawów powodowanych przez ząb zatrzymany należą:

Ekstrakcja zębów zatrzymanych

Ekstrakcja w sytuacji, gdy w naszej szczęce znajduje się ząb zatrzymany, znacznie różni się od klasycznego zabiegu usuwania zęba. Konieczne będzie ściąganie, czyli rozwiązanie skupiające się na kilku najważniejszych krokach. Pierwszym z nich jest odsłonięcie zęba z otaczającego je dziąsła. Następnym krokiem może być założenie aparatu na ząb zatrzymany, zakładającego chęć „wyjęcia” zęba z kości. Jeżeli jednak chodzi o jego ekstrakcję, niezbędne będzie leczenie chirurgiczne. Czym wcześniej to zrobimy tym mniejsze zniszczenie dokona on w obrębie naszej jamy ustnej!